Swipe to the left

Wat kun je doen tegen slijtage van keepershandschoenen?

Wat kun je doen tegen slijtage van keepershandschoenen?
Geen reactie

Geschatte leestijd: 4 minuten

Het belangrijkste gereedschap van de doelman is natuurlijk zijn keepershandschoenen. Het gebruiken van keepershandschoenen op trainen en/of tijdens wedstrijden zorgt voor slijtage. Vanaf het allereerste gebruik zullen de handschoenen slijtagesporen vertonen, dat is een vaststaand feit. Er zijn echter meerdere factoren van belang waarop jij zelf invloed kunt uitoefenen en zo de slijtage kunt beperken. Achtereenvolgens komen de volgende aandachtspunten aan bod:

1. Kwaliteit
2. Frequentie
3. Onderhoud
4. Ondergrond
5. Gebruiker

1. Kwaliteit

De kwaliteit van de keepershandschoenen is het eerste punt van aandacht dat we bespreken. Op de markt zijn veel verschillende typen handschoenen verkrijgbaar. Iedere handschoen kent zo zijn kwaliteit en daarmee samenhangend de unieke eigenschappen van het foam. Bij het kopen van keepershandschoenen bepaal jij het doel, budget om tot een keuze te komen. Deze keus bepaalt ook welk type foam je kiest. Wij onderscheiden de verschillende typen foam doorgaans als medium range en top range. Kenmerken voor een medium range is de ‘hardere’ foam en is beter bestand tegen slijtage. De top range modellen kennen een ‘zachtere’ foam en zijn daarentegen slijtage gevoeliger. Een eerste aandachtspunt is dus wees je bewust van de kwaliteit foam die je koopt. Gebruik op trainen bijvoorbeeld een medium range foam, zodat jou handschoenen beter bestand zijn tegen slijtage.

2. Frequentie

Met de frequentie bedoelen we hoe vaak de keepershandschoenen worden gebruikt. Train je twee keer per week of 5 keer per week. Hoe vaker de keepershandschoenen worden gebruikt, hoe sneller de keepershandschoenen slijten natuurlijk. Daarnaast is het ook zo dat je op een training doorgaans te maken hebt met een heel andere frequentie aan ballen dat je vangt dan in een wedstrijd het geval is. Op een training vang je bijvoorbeeld 100 ballen en op een drukke wedstrijdmiddag vang je misschien 30 ballen. Het tweede aandachtspunt is dus dat je bewust bent van het verschil in frequentie qua trainen en tevens het verschil in intensiteit tijdens een wedstrijd of training. Gebruik daarom een apart paar keepershandschoenen voor trainen en een apart paar voor wedstrijden.

3. Onderhoud

Onderhoud van keepershandschoenen is essentieel voor de levensduur. Dat hebben we al eens eerder benadrukt. Ook voor wat betreft de slijtage van keepershandschoenen is dit een aandachtspunt dat men zeker niet moet onderschatten. Een goed onderhoud zorgt voor de juiste verzorging van de foam. Op die manier is de foam nooit te droog. Een te droog foam scheurt sneller en slijt daarmee sneller dan een foam die vochtig is. Het derde aandachtspunt wat wij willen onderstrepen is dus onderhoud je keepershandschoenen goed. Op die manier verleng je de levensduur van de keepershandschoenen en slijten de handschoenen minder snel.

4. Ondergrond

De ondergrond waarop je speelt, is een ander aandachtspunt dat van belang is. Of er wordt gespeeld op natuurgras of kunstgras. Het spelen op kunstgras heeft natuurlijk zo zijn voor- en nadelen, maar voor wat betreft de slijtage van keepershandschoenen is het zo dat keepershandschoenen op kunstgras eenmaal sneller slijten dan op natuurgras. Dat is natuurlijk alleen zo indien de keepershandschoenen in contact komen met deze ondergrond. Enigszins samenhang met de kwaliteit foam en de frequente is het raadzaam om de keuze van handschoenen af te stemmen op de ondergrond. Slijtage kun je op die manier dus beter beheersen.

5. Gebruiker

Gebruiker hoor ik je denken? Waarom is dat van invloed op de slijtage van keepershandschoenen. Jij als keeper hebt natuurlijk bepaalde skills. Wekelijks helpen deze kwaliteiten jou en je team aan de nodige reddingen. Jou kwaliteiten zorgen er echter ook voor dat je op een bepaalde manier opstaat na bijvoorbeeld een duik. Tijdens de keeperstrainingen wordt er natuurlijk aandacht besteed aan het vallen en opstaan en wat idealiter de beste manier is. Puur kijkend naar de slijtage van keepershandschoenen zou het uitgangspunt zijn om na het duiken niet op te staan met de handen, maar vanuit de ellebogen. Op die manier voorkom je die extra slijtage aan het foam. Natuurlijk is het een utopie om te denken dat dit altijd lukt. Na een uur keeperstraining te hebben gehad, is het tijdens de afsluitende serie nog even afzien. Soms zit je erdoor of is het in de wedstrijd noodzakelijk om zo snel mogelijk op te staan met behulp van je handen. Die tegengoal moet natuurlijk te allen tijde voorkomen worden. Geen probleem, want handschoenen kunnen best tegen een stootje. Echter is het van invloed op de slijtage. Daarom ons laatste aandachtspunt: wees je bewust van je eigen kwaliteiten bij het vallen en opstaan en voorkom zoveel mogelijk het directe contact van de handpalm met de ondergrond en verleng de levensduur!

Zoals te lezen is in onze blog is de slijtage van keepershandschoenen afhankelijk van vele verschillende factoren. Samenvattend zetten we de aandachtspunten ter voorkoming van slijtage aan keepershandschoenen nog even voor je op een rijtje.

Aandachtspunten slijtage keepershandschoenen

1. Wees je bewust van de kwaliteit foam die je aanschaft.
2. Besef het verschil in trainingsfrequentie en intensiteit van de activiteit.
3. Onderhoud de keepershandschoenen na ieder gebruik en voorkom scheuren.
4. Beheers de mate van slijtage op natuur- en kunstgras door materiaalkeuze.
5. Gebruik je kwaliteiten bij het vallen en opstaan om direct contact met de ondergrond te voorkomen.

Na het lezen van deze blog toch nog aanvullende vragen? Laat het ons weten in een bericht via de verschillende kanalen!


Vind je dit een tof artikel? Deel het met anderen!

Geplaatst in: Producten
* invullen verplicht
Inschrijven Nieuwsbrief Blog Keepable


web-monitoring-ok