Swipe to the left

Wat is de beste voorbereiding voor het nieuwe seizoen?

Wat is de beste voorbereiding voor het nieuwe seizoen?
Geen reactie

Je kent het vast wel. Aan het eind van het seizoen krijg je van je trainer een trainingsschema mee om in de zomer toch nog een beetje fit te blijven. Jij en medespelers beloven de trainer dit trainingsschema te zullen gaan volgen, maar tussen beloven en het ook echt doen zit een groot verschil. Dat dagje strand, die vakantie en op het terras zitten is natuurlijk ook veel aantrekkelijker dan je meerdere keren in het zweet werken om fit te blijven. Je kan er toch baat bij hebben om wel wat te doen in je vakantieperiode. Voordat je het weet zit je namelijk alweer middenin de voorbereiding en de eerste oefenwedstrijden worden vaak al na een week gespeeld. De week voorafgaand aan de eerste oefenwedstrijd wordt er keihard getraind en het is dan ook niet vreemd dat er aan het eind van augustus veel blessures ontstaan. Om te voorkomen dat jij het begin van het seizoen moet missen door een blessure kun jij tijdens de zomer al veel doen om het risico op blessures te voorkomen.

Werk aan je conditie

Na het voetbalseizoen ben jij toe aan je welverdiende rust. Logisch, je hebt een lang seizoen achter de rug en veel wedstrijden gespeeld. Als je kleine pijntjes hebt opgelopen in het seizoen dan is dit de tijd om je lichaam te laten herstellen. Maak hier dan ook gebruik van en neem een aantal weken rust. Na deze rustweken is het verstandig om te blijven werken aan je conditie zodat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen bij de eerste training. Niets is vervelender dan er compleet uitgesprint te worden door je teamgenoot. De beste manieren om je conditie op peil te houden is door fietsen, joggen en zwemmen. Vooral zwemmen is voor het behouden van je conditie ideaal, je gebruikt namelijk veel spieren en doet een beroep op je uithoudingsvermogen.

Zorg er ook voor dat je tijdens de zomerperiode niet te veel in gewicht aankomt. Dit gewicht sleep je tijdens de voorbereiding weer mee in je sprintjes en kan ook sneller zorgen voor de nodige blessures. Conditie op peil houden? Koop vandaag nog een abonnement bij het zwembad en jij staat er goed op bij de eerste training!

Train je bovenlichaam

Voetbal is niet meer alleen een spel dat je met je benen speelt. Heel letterlijk klopt dit natuurlijk altijd al, want keepers spelen voetbal ook met de armen. De laatste jaren is pijnlijk duidelijk geworden dat het Nederlands voetbal ver achter ligt op de concurrenten in het buitenland. Fysiek zijn landen als Frankrijk en Engeland een stuk verder dan Nederland. Afgelopen woensdag werd Nederland onder 19 bijvoorbeeld nog afgedroogd door de leeftijdsgenoten van Frankrijk. Steeds meer komt het besef dat voetbal niet alleen draait om het spelen van het spelletje, maar dat er ook een fysiek aspect om de hoek komt kijken.

Naast dat het voetbal verandert naar een meer fysiek spelletje heb je ook voordeel bij het trainen van je bovenlichaam om blessures te voorkomen. Veel trainers doen daarom aan het begin van het seizoen de zogenoemde ‘core-stability’ oefeningen. Deze oefeningen zijn erop gericht om je romp (core) zoveel mogelijk te versterken. Omdat je romp in verbinding staat met vele andere gewrichten en spieren neemt de kans op blessures aanzienlijk af als je romp goed getraind is. Blessures van de onderrug, hamstrings en kruis- en enkelbanden komen met een goed getrainde romp veel minder voor. Hoe dit je dit? Lunges en squats zijn goede manieren om je romp te trainen.

Voorbereiding voor keepers

Voor keepers verdienen de buikspieren en de benen nog speciale aandacht. Als keeper is het vaak vallen en opstaan en lig je vaker op de grond dan de gemiddelde veldspeler. Tijdens het duiken en afzetten gebruik je veelvuldig de buikspieren en wordt er een beroep gedaan op je buikspieren. Zorg er dus voor dat je de buikspieren goed traint zodat je niet na elke training in de voorbereiding krom in je bed ligt van de buikspierpijn.

Ook de benen zijn voor een keeper belangrijk gereedschap. Tijdens een wedstrijd vlieg, duik en trap je wat af. Om de ballen uit de kruising te kunnen plukken is het daarom belangrijk dat je een goede sprongkracht hebt. Je sprongkracht kun je vergroten door bijvoorbeeld kikkersprongen, waarbij je zo diep mogelijk zakt om vervolgens zo hoog mogelijk te springen. Daarnaast is het voor een keeper ook handig om een éénbenige afsprong te oefenen. Probeer met het afzetten van één been zo hoog mogelijk te springen. Verder kun je in sportschool meerdere apparaten vinden waarmee jij de beenspieren kunt versterken. Een andere oefening die je krachtiger maakt, is het doen van squats.

We hopen dat jullie met deze tips allemaal zo fit mogelijk aan het nieuwe seizoen kunnen beginnen. Heb je zelf nog tips of ideeën om fit te blijven in de zomer? Laat het ons weten in een reactie!

* invullen verplicht
Inschrijven Nieuwsbrief Blog Keepable


web-monitoring-ok