Swipe to the left

Hoe train ik mijn reactiesnelheid?

Hoe train ik mijn reactiesnelheid?
Geen reactie

Het kost je ongeveer 3 minuten om dit artikel te lezen



Bevestigend luidt het eerste antwoord natuurlijk, want alles is te trainen toch? Echter wordt er heel vaak geen aandacht besteed aan het verbeteren van de reactiesnelheid. Er wordt gewoonweg niet op getraind en dat is natuurlijk jammer. Tot op zekere hoogte heeft een ieder een aangeboren reactiesnelheid, maar door het uitvoeren van de juiste oefeningen kan iedereen zijn/haar reactiesnelheid verbeteren. Na het lezen van dit artikel weet jij in ieder geval wat je te doen staat!

Reactiesnelheid in andere sporten en banen

Als doelverdediger met voetbal zijn goede reflexen onmisbaar. Al die scrimmages na vrije trappen, corners of rebounds kunnen het team behoeden voor een achterstand. Niet alleen binnen het voetbal is een ultieme reactiesnelheid van belang. Wat te denken van een automobilist, luchtverkeersleider, Formule 1 coureur, piloot, tafeltennisser of kickbokser? Om maar niet te spreken over alle andere sporten/beroepen waar een snelle reactie belangrijk is. Eigenlijk onmisbaar toch? Paul Pogba van Manchester United doet in de voorbereiding op het seizoen aan kickboksen bijvoorbeeld.

De reactiesnelheid van de gemiddelde mens

Human Benchmark heeft al geruime tijd een test online staan waarbij een ieder op de computer kan testen hoe snel zijn/haar reactiesnelheid is. Hoe werkt het? De start is een rood scherm en zodra het scherm op groen springt, klik je met de muis. Daar komt een waarde uit in milliseconden en dit voer je in totaal vijf keer uit. Het gemiddelde van deze vijf keren wordt berekend en dat kun je dan vergelijken in het totaalschema dat over de jaren is bijgehouden. De site bestaat sinds 2007 en de statistieken tot nog toe geven aan dat er bijna 36 miljoen kliks zijn gemeten. De gemiddelde reactiesnelheid is 276 milliseconden.

Gemiddelde reactiesnelheid mens

Welke oefeningen kun jij als doelman doen om jouw reactiesnelheid te verbeteren?

Er zijn talloze manieren om te trainen natuurlijk, maar we hebben aan de hand van een viertal filmpjes een kleine selectie gemaakt van voorbeelden waarmee jij aan de slag kunt.

1. Reactiesnelheid trainen met de reactie bal

Een eerste manier om de reactiesnelheid te trainen is om de zogeheten ‘reaction ball’ te gebruiken. Deze reactie bal is veelal van rubber gemaakt en het lijkt alsof er meerdere kleinere balletjes aan elkaar geplakt zijn tot één geheel. In feite is het een stuiterbal dat als ongeleid projectiel alle kanten op kan schieten. Dat maakt de reactie bal perfect voor een ideale oog- hand- voet coördinatie training. Zie hieronder een voorbeeld filmpje van oefeningen die geschikt zijn om te trainen met de reactie bal. Wil jij ook trainen met deze bal, deze reactiebal uit het filmpje is bij Keepable te koop.



2. Oog- hand- voet coördinatie training van Michel Vorm bij Tottenham Hotspur

Onze eigen Michel Vorm trainde bij Tottenham Hotspur FC ook aan zijn reactiesnelheid samen met Hugo Lloris.


3. Petr Cech reflex training

Met zulke systemen zullen we de keepers bij een doorsnee amateurclub niet snel zien trainen, maar daarom is het filmpje dat Petr Cech een tijdje terug postte des te leuker en praktisch absoluut haalbaar. Dus keeperstrainers: strepen maar op die bidons en dopjes!

4. Verschillende oefeningen van keeperstrainer José Sambade

Een filmpje dat al heel lang op het internet circuleert is het filmpje van de toenmalige keeperstrainer van Deportivo la Coruña: José Sambade

Genoeg inspiratie voor keepers en keeperstrainer om daadwerkelijk aan de slag te gaan met nieuwe oefeningen!

Natuurlijk ben jij nieuwsgierig naar jouw reactiesnelheid op dit moment. Hier vind je een leuke test om je reactiesnelheid te meten. Natuurlijk zijn wij benieuwd naar jullie resultaten. Wat is jouw gemiddelde? Laat het ons weten in een reactie!

Geplaatst in: KeeperstrainingFitheid
* invullen verplicht
Inschrijven Nieuwsbrief Blog Keepable


web-monitoring-ok